تبلیغات
هنر هشتم - نخستین همایش علمی روابط عمومی در کرمانشاه برگزار شد

درباره وبلاگ

آرشیو

آخرین پستها

پیوندها

پیوندهای روزانه

نویسندگان

جستجو



آمار وبلاگ



Admin Logo


نخستین همایش علمی روابط عمومی در کرمانشاه برگزار شد
نویسنده :. فرهاد صفت -- پنجشنبه 2 آذر 1391-04:21 ق.ظ








یک دکترای ژئوپولتیک ارتباطات:
اغلب روابط عمومی های ایران توجیه گر هستند

نخستین همایش علمی روابط عمومی در کرمانشاه با عنوان «هنر هشتم؛ نیاز امروز» توسط انجمن علمی روابط عمومی مرکز علمی کاربردی فرهنگ و هنر کرمانشاه برگزار شد.
 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، در این همایش علمی که عصر امروز (چهارشنبه اول آذر ماه) در محل تالار وحدت کرمانشاه برگزار شد، دکتر محمدرضا بسامی، دکترای ژئوپولتیک ارتباطات از دانشگاه دولتی ایروان (ارمنستان) به عنوان سخنران اصلی این همایش با تسلیت ایام عاشورای حسینی، اظهار داشت: شاید اکثریت افرادی که برای شهادت امام حسین (ع) گریه می کنند، به دلیل ضرباتی است که در ظهر عاشورا و در کربلا بر پیکر مبارک ایشان وارد شد، و یا بر مبارزه نابرابر ایشان با لشگریان یزد می گرییند اما باید توجه داشت که قیام حسین (ع) ابعاد دیگری دارد که باید به آنها پرداخته شود.
 

وی ادامه داد: اگر از پنجره دیگری به ماجرای کربلا نگاه کنیم می بینیم که حکومت کوفه در آن زمان آنچنان تبلیغاتی را انجام داده بود که مردم و قبایل آن زمان تصور می کردند مبارزه با امام حسین (ع) ادای تکلیف دینی آنهاست.
 
این استاد دانشگاه فرهنگ و هنر کرمانشاه، گفت: ذهنیت لشگریان یزید به گونه ای بود که بسیاری از آنها به قصد شهادت به پیکار با امام حسین (ع) آمده بودند. حتی بعد واقعه کربلا گروهی به نام ضربه زن معروف شدند که معتقد بودند که انها اولین ضربات را به امام حسین (ع) و یارانش وارد کرده اند و لذا دین خود را به اسلام روا داشته و قطعا به بهشت می روند.
 
این استاد رشته های ارتباطات و روابط عمومی، گفت: این موارد است که نشان از مظلومیت امام حسین (ع) در صحنه ی کربلا دارد.
 
بسامی در ادامه این همایش در خصوص روابط عمومی یا همان هنر هشتم، گفت: همواره شنیده ایم که روابط عمومی ها پل ارتباطی میان سازمان و مردم هستند اما باید دقت شود که این پل ارتباطی آنقدر باریک و کم عرض نباشد که نتوان از طریق ارتباطی را برقرار کرد.
 
وی در خصوص روند پر فراز و نشیب روابط عمومی در ایران، افزود: قبل از انقلاب اسلامی، روابط عمومی در ایران با یک تاخیر حدودا 30 ساله نسبت به کشورهای توسعه یافته در حال رشد و حرکت بود که پیدایش انقلاب به عنوان یک حرکت متحول کننده و پر از تغییر، روابط عمومی های نیز در ایران پر تحرک و پویا شدند، پس از آن و در دوران جنگ تحمیلی روابط عمومی در ایران چندان نمودی نداشت.
 
این استاد دانشگاه، گفت: در سال 1362 اتفاقی در کشور افتاد که روابط عمومی برای مدت چندین سال از رشته های دانشگاهی حذف شد و در ادارات نیز بسیار محدود گردید به گونه ای که در سال 1370 تنها 12 درصد از عملکر روابط عمومی های ایران تخصصی بود.
 
بسامی تصریح کرد: از سال 1376 به بعد با شکل گیری انجمن های علمی روابط عمومی و همچنین راه اندازی این رشته تحصیلی در مراکز علمی کاربردی، وضعیت روابط عمومی ایران اندکی بهبود یافت.
 
این دکترای ژئوپولتیک ارتباطات، تاکید کرد: همین فراز و نشیب های باعث شد که روابط عمومی در ایران برای مردم ناشناخته بماند.
 
وی خاطرنشان کرد: از آنجایی که روابط عمومی های ایران برنامه مدونی برای عملکرد خود نداشتند لذا اکثریت آنها تا به امروز به صورت سنتی اداره شده اند و به نوعی وامدار و حمایت کننده دستگاه و سازمان خود گشته اند.
 
بسامی با بیان اینکه یک روابط عمومی قبل از هر چیز باید دوسویه عمل کند، تاکید کرد: عملکرد یک سویه و تنها حمایت از سازمان در مقابل مردم و مخاطبین، روابط عمومی را از رسالت اصلی خود دور نگاه داشته است.
 
این استاد دانشگاه، اظهار داشت: امروزه اغلب روابط عمومی های ایران مدیر محور شده و بیش از هر چیز به فکر حفظ منافع شرکت و یا سازمان خود هستند.
 
وی ادامه داد: در نظام تطبیق، وظیفه روابط عمومی آن است که اطلاعات را از خارج مجموعه دریافت کرده و آن را به داخل سازمان منتقل کند تا بتواند سازمانش را شاداب، باطراوات و به روز نگه دارد.
 
بسامی افزود: خوشبختانه با تلاشهایی که انجمن های علمی روابط عمومی و همچنین مراکز دانشگاهی طی 12 سال اخیر انجام داده اند، توانسته ایم میزان تخصص مدیران و تخصصی عمل کردن کارکنان روابط عمومی را از 12 درصد به حدود 22 درصد برسانیم، یعنی در حال حاضر در کشور ایران روابط عمومی شرکت ها، ادارت و سازمانها تنها 22 درصد مطابق اصول علمی و تخصصی فعالیت یک روابط عمومی عمل می کنند در حالی که این میزان در کشورهای ارتباطی و توسعه یافته نزدیک به 90 درصد است.
 
وی در ادامه با بیان اینکه اغلب روابط عمومی های ایران توجیه گر هستند، گفت: متاسفانه روابط عمومی های ایران به فکر قانع و اقناع کردن مخاطبانشان نیستند و همواره در تلاشند که مشکلات و کاستی های سازمان خود را به نوعی بپوشانند.
 
این دکترای ژئوپولتیک ارتباطات، خاطرنشان کرد: عملکرد روابط عمومی های کشور در کلیه سطوح نیازمند بازنگری و تغییر اساسی است.
 
بسامی تاکید کرد: نیاز است که به سمت ایجاد روابط عمومی هایی تحلیل گرا برویم یعنی از ابتدا تا انتهای هر کاری تجزیه و تحلیل داشته باشیم.
 
وی خاطرنشان کرد: برای تحقق چنین اهدافی نیاز است که دانشگاه ها با همکاری انجمن های علمی و همچنین ادرات و سازمانهای مختلف دست به دست هم داده و با برگزاری سمینارها، همایش ها، میزگردها و کارگاه های آموزشی سطح علمی روابط عمومی های خود را ارتقا دهیم.
 
بر اساس این گزارش، در ادامه این همایش علمی، از کلیه دانشجویان رشته های مرتبط با روابط عمومی و ارتباطات و همچنین فعالان حوزه روابط عمومی استان جهت عضویت در تنها انجمن علمی روابط عمومی استان کرمانشاه ثبت نام به عمل آمد.
 
گفتنی است؛ نخستین انجمن علمی روابط عمومی استان کرمانشاه به همت دانشجویان این رشته شامل؛ سعدی سیاه کمری، هادی نوروزی، عبداله مرادی، راضیه نوری تبار و شهرام کاظمی و استاد محمد کرمی در مرکز علمی کاربردی فرهنگ و هنر کرمانشاه تشکیل شده است.