تبلیغات
هنر هشتم - مارپیچ سكوت

درباره وبلاگ

آرشیو

آخرین پستها

پیوندها

پیوندهای روزانه

نویسندگان

جستجو



آمار وبلاگ



Admin Logo


مارپیچ سكوت
نویسنده :. فرهاد صفت -- پنجشنبه 16 آذر 1391-12:19 ق.ظ

این نظریه درسال1973 توسط الیزابت نیومان مطرح شد . و به تاثیر متقابل بین ارتباط جمعی و ارتباط فردی در رسانه های گروهی می پردازد و در بخشی از ان به چگونگی شكل گیری افكار عمومی می پردازد.مارپیچ سكوت در حقیقت بیان میكند كه چگونه مردم گرایش دارند ، سكوت كنند در زمانی كه انها احساس می كنند نظراتشان در اقلیت می باشد و همچنین كدام ایده ها طرفدار دارند ، در اكثریتند و دارند قوت می گیرند . وی می گوید اگر صاحب پیام احساس كند كه مردم بااو موافقند ان وقت نظر خود رابیان كرده وخود را در معرض قضاوت عمومی قرار می دهد و اگر متوجه شود كه افكار عمومی تمایلی به او  و پیامش ندارند سكوت اختیار نموده وحرفی نمی زند                                                    
ویژگیهای موثرارتباط جمعی بر افكار عمومی

 

سه ویژگی ارتباط جمعی زیر در ایجاد اثرهای قوی بر افكار عمومی با هم تركیب    می شوند.

۱-انباشت یا تراكم : در واقع جمع تاثیرات كوچك یا روی هم انباشتگی تاثیرات جزیی است

 سه شاخه باید فراهم شود تا پدیده انباشت حاصل شود :

  الف-رسانه ها باید بصورتی تكراری روی مساله ای تمركزداشته باشند

 ب-رسانه ها باید دراین كارشان پیگیر و همسو باشند و كم و بیش تفسیر وتو ضیحی مشابه از

   قضیه ارایه بدهند

ج-رسانه های متنوع و مهم نظیر روزنامه ها ،رادیو ، تلویزیون و مجلات باید در واقع فعالیتهای یكدیگر را تقویت كنند

 2- همه جایی بودن :بدلیل گستردگی رسانه های جمعی عملا  همه  مردم را زیر پوشش قرار می دهند وبه این دلیل می توانند به سادگی و بدون هیچ مانعی در تمام اقشار اجتماعی نفوذ كنند.                           

3- هماهنگی وهم صدایی : منظور ارایه تصویری منسجم از یك واقعه یا موضوعی است كه درباره جزییات مختلف ان بین نشریات ، شبكه های تلویزیونی و سایر رسانه ها اتفاق نظر وجود داشته باشد . تاثیری كه عامل هماهنگی به جا ی می گذارد این است كه بر انتخاب فردی در رویارویی با واقعه مورد نظر چیره شود  .  عامل دیگری كه وارد عمل میشود مارپیچ سكوت است . در خصوص یك موضوع مناقشه انگیز ، افراد درباره توزیع افكار عمومی  حدس هایی می زنند . انها سعی می كنند تعیین نمایند در اكثریتند یا خیر و سپس می كوشند تعیین كنند ایا تغییر افكار عمومی در جهت موافقت با انهاست یا خیر ، اگر احساس كنند در اقلیتند ، گرایش پیدا می كنند كه درباره موضوع سكوت بكنند . اگر فكر میكنند تغییر افكار عمومی در جهت فاصله گرفتن از انهاست گرایش پیدا میكنند در خصوص موضوع ساكت می مانند ، هر چه بیشتر ساكت بمانند افراد دیگر بیشتر احساس می كنند كه دیدگاه متفاوت عرضه نشده است و بیشتر ساكت می مانند.

اصول مارپیچ سكوت

 

این مدل بر سه اصل استوار است :                     

1- مردم شعور شبه اماری دارند:

 حس ششم به انها اجازه می دهد كه افكار عمومی غالب را حتی بدون دسترسی به ارای عمومی بشناسند وبیان كننده این مساله است كه موقعیت ما وپیام در نزد مخاطب وعامه مردم چه جایگاهی دارد و تو قع عام چیست ؟ علم بر حواس پنجگانه تكیه دارد كه مردم محیطشان را بواسطه انها درك می كنند ، اما تشخیص فضای افكار عمومی  بوسیله همان عضو شبه اماری است.

2- مردم از انزوا می ترسند: 

انها میدانند كه چه رفتارهایی احتمال انزوای اجتماعی شان را افزایش می دهد ، از اینكه بگویند به چه چیزی فكر می كنند میترسند مورد تمسخر قرار گیرند ویا تحقیر شوند ، از گروه اخراج شوند ویا مورد پذیرش جامعه قرار نگیرند .              

نیومان می گوید تمایل به سخن گفتن راجع به موضوعات تحت تاثیر فضای عقیده است . اگر فضای عقیده بر خلاف عقیده شخص باشد ، شخص ساكت می ماند و نیروی انگیزشی برای این سكوت ترس از انزواست.                                                  

3-مردم عقاید در اقلیتشان را محتاطانه بیان میكنند.      

                                                           

 

تاثیر رسانه های جمعی بر مارپیچ سكوت:

 

رسانه های جمعی می توانند به سه طریق بر مارپیچ سكوت اثر بگذارند :

الف- رسانه ها تصورات افراد را راجع به اینكه چه عقایدی مسلط است شكل می دهند

ب رسانه ها تصورات مربوط به عقاید رو به افزایش را شكل می دهند .

ج رسانه ها تصوراتی را شكل می دهند راجع به اینكه شخص چه عقیده ای را می تواند در افكار عمومی ابراز كند بدون اینكه منزوی شود.

 

انتقادات اساسی

 

1- به برخی ویزگیهای روانشناسی مخاطبان توجه ندارد ، از قبیل : اهمیت صدای اقلیت ، فشار گروهی ، اعتماد به نفس ، جسارت مخاطبین ، اعتقادات افراد ، سن مخاطبین ، میزان اطلاعات مخاطبان و تحصیلاتی كه دارند .

مطابق تحقیق لاسورسا مردم در برابر عقیده عمومی به ان اندازه كه نیومان می گوید ناتوان نیستند و تحت شرایطی این امكان وجود دارد كه دربرابر مارپیچ سكوت مبارزه كرد .

2 زمانی می تواند جوابگو باشد كه رسانه های متنوع ومخالفی وجود نداشته باشد . اما در جوامعی كه دسترسی به رسانه های متنوع و متكثر زیاد با شد این نظریه نمی تواند چندان

موفق عمل كند .