تبلیغات
هنر هشتم - سواد رسانه‌ای به زبان ساده

درباره وبلاگ

آرشیو

آخرین پستها

پیوندها

پیوندهای روزانه

نویسندگان

جستجو



آمار وبلاگ



Admin Logo


سواد رسانه‌ای به زبان ساده
نویسنده :. فرهاد صفت -- دوشنبه 13 اردیبهشت 1389-12:23 ب.ظ



 
توانایی و قدرت دسترسی، تحلیل، ارزیابی و انتقال اطلاعات و پیام‌های رسانه‌ای كه می‌توان در چارچوب‌های مختلف چاپی و غیرچاپی عرضه كرد را سواد رسانه‌ای می‌گویند.

چرا سواد رسانه‌ای مهم است؟ زیرا سواد رسانه‌ای به مخاطب كمك می‌كند تا وقایع را پیش‌بینی كند و سطح آگاهی خود را بالا ببرد و در نتیجه به موقعیت پیشرو یا رهبری دست‌یابد. سواد رسانه‌ای همچنین به او كمك می‌كند تا خود بدون كمك منتقدان از پس تعبیر و تفسیر رسانه (مثلا فیلم) باكمك قواعد و قراردادها و نشانه‌شناسی و معناشناسی برآید.

سواد رسانه‌ای مثل یك رژیم‌غذایی است كه هوشمندانه مراقب است كه چه موادی مناسب هستند و چه موادی مضر؛ چه چیزی را باید مصرف كرد و چه چیزی را نه و یا اینكه میزان مصرف هر ماده بر چه مبنایی باید استوار باشد.

سواد رسانه‌ای می‌تواند به مخاطبان رسانه‌ها بیاموزد كه از حالت انفعالی و مصرفی خارج شده و به معادله متقابل و فعالانه‌ای وارد شوند كه در نهایت به نفع خود آنان باشد.
پیدایش سواد رسانه‌ای به چه زمانی برمی‌گردد؟ تاریخچه پیدایش سواد رسانه‌ای، به سال‌1965 باز می‌گردد. مارشال مك‌لوهان نخستین بار در كتاب خود تحت عنوان «درك رسانه: گسترش ابعاد وجودی انسان» این واژه را به‌كار برد و نوشت: «زمانی كه دهكده جهانی تحقق یابد، لازم است انسان‌ها به سواد جدیدی به‌نام سواد رسانه‌ای دست یابند».

دهه‌های‌1920 و 1930 را باید دهه‌های پیوند و ارتباط این حوزه، یعنی حوزه سواد رسانه‌ای با تفكرات انتقادی دانست. در این سال‌ها، دپارتمان‌های دانشگاهی تحلیل فیلم در سراسر ایالات متحده و انگلستان، كار خود را آغاز كرده و فیلم‌های روز را مورد تحلیل قرار دادند.

چه مخاطبی دارای سواد رسانه‌ای است؟ مخاطبی كه دارای سواد رسانه‌ای است، از اهداف و میثاق‌های رسانه‌ها خبر داشته و از آنها به طرزی آگاهانه استفاده می‌كند. چنین مخاطبی از نقش صدا، موسیقی و سایر جلوه‌های ویژه برای القای فضا و معنی در تلویزیون و سینما با خبر است و می‌داند چرا و چگونه یك پیام واحد در تلویزیون، سینما، روزنامه‌ها، مجلات، رادیو، تابلوهای بزرگ تبلیغاتی و یا بازی‌های رایانه‌ای می‌تواند اثرات متفاوتی از خود به‌جا گذارد.

 كدامیك از اندیشمندان معاصر به تفصیل به بحث آموزش رسانه‌ای پرداخته است؟ لن‌مسترمن 18‌اصل حاكم بر آموزش رسانه‌ای را تشریح می‌كند.  او ترجیح می‌دهد از عبارت آموزش رسانه‌ای (Media‌Education) به جای اصطلاح سواد رسانه‌ای (Media literacy) استفاده كند. او در سال‌1985 به انتشار كتابی به نام Teaching the media اقدام كرد و پس از آن كتاب آموزش رسانه‌ای در اروپای دهه‌1990 را روانه بازار كرد.

حسین امامی